Sunday, October 13, 2013

Hetedik resz – vegre a Graphis tortenet, legalabb is az elso resze.

Eltokeltem. Addig nem megyek aludni (pedig mar majdnem ejjel 11-van) amig ennek a Graphisoftos historianak legalabb az elso reszet meg nem irom. Nem sokat fog erdekelni mert specifikus tema, viszont olyanyira beleszovodott az eletembe, hogy reszletesen meg kell irni. Es olyan nagyon Magyar –jo oldalarol nezve is, meg a kevesbe jo-bol is, hogy mar csak azert is erdemes belemenni.

Szoval, amikor Grahammel eloszor megalapitottuk a kis cegunket, korulneztunk a varosban, milyen programot is vegyunk. Mindkettonknek volt szamitogepe de egyik sem eleg eros ahhoz hogy egy komoly programot futtason, hat egy-ketto kiderunlt legalabb 20,000 dollaros beruhazassal kell kezdenunk, a gepert, a programert meg egy A3-as printerert (irtam mar elozoleg, abban az idoben olyan 200 000 dollaros ertekben volt a hazunk, egy kezdo epitesz evi 50 000-et keresett, nem kis penzrol volt szo);  AutoCAD-et ismertem tudtam hasznalni, ArchiCAD-et lattam egy ceges bemutaton. Vegigjartuk a viszonteladokat.
Az AutoCAD-esek egy-ketto leraztak bennunket, kis-hal voltunk, nem erdekelte oket az uzleti lehetoseg. Az ArchiCAD-es viszontelado, aki abban az idoben egy ex-hollan bevandorlo, Albert volt, nagyon is kedvesen fogadott es egy komoly bemutatot tartott. Es eltartott, emlekszem, akkor meg szoptattam Zsuzsit, nagyon kestunk a vacsorajaval (csak ugy megjegyzem);
Albert egy erdekes muki volt (azaz meg van, gondolom, bar idokozben megvettek a ceget, aztan meg ki is rugtak, de ez tob mint 10 evvel kesobb tortent); A legerdekesebb az egeszben az volt, hogy az ArchiCAD (ez volt az alapprogram) melle, lehetett venni ket kulon programot is, az egyik volt az ArchiSite (terepmodellezeshez) a masik Artlantis (latvanytervekhez rendelezo program);Volt a Graphisoftnak egy akcioja, ha vettunk egy ArchiCAD-et, valaszthatttunk a ketto pot-programbol egyet ingyen.  Nagyon elesen megmaradt az emlekezetmeben, hogy Alberttal sokaig alkudoztunk, az egyik 950 dollaros volt a masik 1050, Albert mindenkepp a 950-est akarta adni ‘ingyen’. (merthogy a masikat megvettuk volna)  Rohejes volt, de ez volt Albert. Az evek folyan meigsmertem, megkedveltem.
Az ArchiCAD-hez sosem az vonzott, hogy egy Magyar program volt, hanem hogy 3D-s. Bar az AutoCAD is 3D-s volt, szinte mindenki csak 2D-ben hasznalta. Igy is, majdnem egy egesz evig mindket programon dolgoztam parhuzamosan, merthogy az AutoCAD-en gyorsan tudtam rajzokat kesziteni, az ArchiCAD-del meg mar akkor is komoly 3D-s latvanyterveket lehetett csinalni, de alapveto rajzokkal gondjaim voltak
Kb ket evre ra kezdett igazan beindulni a ceg, egyszerre harom hazat terveztunk, ekkor dontottem, a fenebe is a ketszeres programmal, mostantol csak ArchiCAD-ezek es csak 3 D-ben. Nem gondoltam, hogy ez akkor olyan nagyon kulonos hozzaallas lett volna, hat azert vettem a programot. (evekkel kesobb jottem ra, hogy mennyire az volt); Kozben kiderult, hogy volt UZ-egy csodabogar ArchiCAD-es fejleszto aki mindenfele konyvtarakatt talalt ki (peldaul ablakoknak, ajtoknak, lepcsoknek stb) – neki koszonve mar a kilencvenes evek kozepen szinte minden hazam teljesen meg tudtam 3D-ben modellezni. Ez jo volt mutotgatni, de meg jobb volt amikor az igazi mafiozo kivitelezokkel kerultem szmben, akik minden rajzomon nagyitoval mentek at, hogy megtalaljanak minden hibat, amit aztan megfizttettek vagy az ugyfellel vagy akar velunk direct (ilyen is volt);
Gyorsan kellett tanulni, epitekezesi adminisztraciot vezetni, tervezni, rajzolni, valahogy profitabilisa vallni, harom apro gyereket nevelni,… Belementunk egy uzleti kapcsolatba egy masik epitesszel, eloszor mukodott, aztan nem. Veszitettunk, mindketten. Penzt is, energiat is, de aztan ujra kezdtuk, azaz mi folytattuk a megkezdett hazzakkal, a harom haz meg 2 telepules (22 hazas meg 89 hazas) meg mi egymas.
Grahammel ejjel-nappal dolgoztunk de nem haladtunk semmire, meghalt anyukaja idokozben, az oroksegbol epitettuk a mutermet ahonnan a ceg mukodott. Igy is mindig tele voltunk adosagokkal, a legtobb a ‘hazon kotott ki’ azaz bar a haz erteke nott, a mi reszunk csokkent – valmit, valahogy nagyon nem jol csinaltunk. Realisan nezve ket nagy bakit kovettunk itt. Eloszor is, nem kellett volna sajat cegbe kedeni, ha mindketten maradunk akar alapveto – relative alacsony szintu allasunknal (rajzolo/epitesz + kozepiskolai tanar) lassankent kifizettuk volna a hazunkat, 1-2 berbeadhato lakast is vehettunk volna. Masodszor, ha mar belementunk az egesz maszekolasban az AutoCAD-es cegnel kellett volna maradni.
Ha hiszitek ha nem, barmennyire is tevesek voltak a lepeseink, nem bantam meg, egyiket sem.

Folyt kovetkezik (a kepen Zsuzsi, kb amikor az elso ArchiCAD-et vettuk).  A szek egyebkent megjelent a blogon nehany nappal ezelott. (Zsuzsi mosrt 17 + eves);       

      

No comments:

Post a Comment